9/15/2010

印尼服務心得-4 by阿驚

「你不是要畢業了嗎?怎麼還會想去國際志工?」


「這樣會不會找不到工作啊?」

「年輕人有夢想是很好,不過怎麼會選在這個時候?」



許多長輩在得知我要到印進行為期一個月的志工工作後,常一臉不贊同的說出以上的話,因為我是個即將畢業的社會新鮮人。但對我而言,參與國際志工絕非偶然。我希望盡己之力幫助當地的人,也希望透過這個經驗肯定自己,並使自己成長。國際志工,可以說是我大學的最後一堂課。
印尼是個對於台灣來說既熟悉又陌生的國家
(熟悉是因為印傭和外籍新娘),而印尼國際志工團是IT(Information Technology)志工,以協助當地建立自由軟體的資訊環境為主,並輔以生態保育和環境保護的觀念宣導,其中,我的課程以數位文化典藏為主,與學員們分享文化保存的觀念。



我們的授課對象有老師、高中生和大學生,這些人是社會的重心,是生活改變的力量。與他們一同上課,也正如他們為我上了一堂課。與他們比起來,台灣只是多走過了一些路,而我們分享這些經驗,希望可以讓這個美麗的地方更好,很多事不必重蹈覆轍。但我也不認為自己能為現下的他們帶來大改變,因為我們所給予的是觀念,因為我們灑下的是種子,只能慢慢等待種子發芽。
而一個月的志工生活為我帶來了什麼?幫助我們上課的亞齊大學和白象大學的學生,他們的熱情、友善和理想讓我難以忘懷。聽著傍晚五點廣播必傳來的禱告聲,印尼不一樣的語言、不一樣的飲食和不一樣的宗教所建立起來的生活習慣是如此的不同於台灣,但語言的不通是不是真的代表人心也不同了?看著清真寺建築上美麗的圖樣,看著市場裡活力充沛的小販,看著Becak自由的穿梭於車陣當中,看著小朋友開心的踢著球,我瞬間了解物質生活的不足真的不代表心靈的不足.。
從開始到結束,「莫忘初衷」這句話一直在我的心裡提醒著自己,不要忘記自己當初參與志工的目標,不過在印尼的生活讓我對「莫忘初衷」有了更深的體會,千萬不要忘記最初的自己,別被物質蒙蔽了心,也不要對自己的所作所為灰心,因為只要有好的改變,一切就都值得了。

 
 
 
As soon as we arrived in Takengon, I realized the adventure which may affect all my life began at this moment. As a graduate this year, many people may ask why I choose to apply for international volunteer. The reason is simple: through the volunteering jobs, I could not only help the others, but also affirm myself. International volunteer is going to be the last course of my college life.




The group I took part in is IT(Information Technology) volunteer. Our main goal is establish an environment of open source for local people, plus promoting the concept of environmental conservation. And that’s what we afforded to during the preparation in Taiwan. With my limited knowledge of computer science, I tried to learn about open source which was like an alien language for me in the beginning. In addition, in order to get closer to the local people, we read some information about the culture there.



The 30-day-long journey in Takengon did enrich my life. Although what we have done for them would not be effective immediately, we still expect those knowledge we brought could work in the future.



However, I understand that I’ve learned something through the process, which really changed my life, my world. I kept reminding myself “don’t forget who I am in the very beginning” and that’s the gift I gained eventually. People in Takengon don’t live under good condition, but they remain their happiness and purity which may be the treasure in this modern world.

 
 
 
 
                                                                                                          by 阿驚

0 意見: